TnTtracks » Blog Archive » Merry Christmas and a Happy new year!

Na en reis van bijna 22 uur zijn Pa en Ma weer veilig in Ens aangekomen. Geen jet-lag maar een temperatuur-lag. Van een stralende zon en 35° naar een wit, nevelig landschap bij enkele graden onder nul is wel even een schok. Maar we werden warm onthaald door beide dochters met ballonnen. Thuiskomen in een, geheel in kerstsfeer versierd, huis is geweldig.

Maar jullie hebben nog wat hoogtepunten tegoed van het laatste deel van onze vakantie:
Allereerst hebben we een “shopday” ingelast, want de dames waren hier wel heel erg aan toe. Het was door de kerstdrukte best vol in “Greenacres”, maar we hebben onze ogen uitgekeken en lekker rondgeneusd.

Toen stond Addo Elephant National Park op het programma. ’s Morgens al op tijd vertrokken. Ontbijten in Nanaga Farmhuis met chicken-pie en koffie, want daar kun je niet omheen. In Addo aangekomen staan er direct al 20 olifanten te badderen in de waterhole bij de ingang. Terwijl we hier staan te kijken, komen er nog wel een stuk of tien aan wandelen om ook te drinken, te douchen en te modderen. Wat moet je nog meer vertellen van Addo. Een geweldig mooi en groot park, waar we de hele dag hebben rondgereden, continu rondkijkend en turend of er nog dieren gespot konden worden. En die waren er; kudu’s, red hartebeest, black-backed jakhals, struisvogels, zebra’s, warthog’s (Pumba), ooievaars, buffels, schildpadden, secratarisvogels en olifanten. Veel olifanten: een eenzame bull bij een waterplas, een ander jong exemplaar, die de zebra’s op een afstand houdt terwijl hij staat te badderen en een hele kudde, die vlak voor onze auto de weg oploopt en aan beide kanten de struiken gaat verorberen, zodat wij er langzaam tussendoor moeten rijden. Als klap op de vuurpijl zien we aan het eind van de dag ook nog een groep leeuwen op zo’n 30 meter afstand (die hadden Tim en Tanja zelfs nog nooit gezien in Addo Elephant Park).

Addo Elephant National ParkFantjesSexy bipsjes

Splash splashFirst sighting for TnTnHnT of the male lionPyjama feestje

Na een “klusdag”, die we gebruikt hebben om de bank te ontkuilen, het tuinset te schoren en enkele extra schappen in keuken aan te brengen, zijn we vanuit de haven van Port Elizabeth de Indische Oceaan opgeweest in een klein maar snel bootje, om ook zeedieren te gaan bekijken. De Oceaan was prachtig glad, de deining mooi lang, zodat het zicht erg goed was. We zijn naar de 2 eilanden van St. Croix gevaren waar we een kolonie aalscholvers en een kolonie pinguins konden bekijken. Onderweg hebben we een jonge hamerkophaai gezien, zeeleeuwen, in de verte verschillende walvissen en we zijn een stuk meegevaren met een hele school dolfijnen. Na vier uur stonden we, met zeebenen en verbrande neuzen, weer in de haven: wat een indrukwekende trip.

Verbrande neusjes op zeeMama, papa en baba penguinsIs het een haai... is het een aalscholver... nee!! Het zijn dolle fijntjes

Het is dringen om de Hollanders op de boot te bekijkenEen bottle neusjeEn toen... was het tijd om dag te zeggen... snik

Een zwempartij (pootje baden) in de Indische Oceaan op de laatste dag is zelfs nog heel apart als de golven 2 meter hoog zijn en dus helemaal over je heen slaan.

Wat een geweldige tijd hebben we gehad in Zuid Afrika. We hadden ons er al heel lang op verheugd, maar dat het zo mooi, indrukwekkend en gezellig zou worden, hadden we niet kunnen voorzien. Dankzij onze uitstekende enthousiaste reisleiders, Tim en Tanja, en hun vrienden en gastvrije ouders, hebben we deze vakantie als een echt hoogtepunt ervaren. Iedereen bedankt voor de leuke reactie op de reisverslagen van deze site. We vonden het hartverwarmend dat iedereen zo meeleefde.

Door al deze activiteiten hebben wij (Tonnie, Henriëtte, Tanja en Tim) geen tijd gehad kerstkaarten te versturen en daarom willen we op deze wijze iedereen;

Heel gezellige kerstdagen en een gelukkig 2010 toe wensen!