TnTtracks » Blog Archive » Vinkjes exploring South Africa

Reis mee met Tonnie en Henriëtte in Zuid Afrika!
Hieronder volgt het verhaal van onze 12 daagse rondreis met de camper. Beginnende bij het moment dat Tim en Tanja vertrekken in Port Elizabeth, een dag na de laatste presentaties en examens van het studiejaar, tot aan onze aankomst in PE, waar we voor het eerst na twee jaar trots ons huisje kunnen laten zien.

27 November 2009, 18h25

Tim en Tanja zijn begonnen aan de roadtrip!
We zijn vanmiddag om half 5 vertrokken, nadat we toch nog even de camper hebben gestofzuigd, is nou echt alles helemaal in orde. We rijden nu over de olifantspas en het campertje doet het heel goed en er is nog niks uit de kastjes gevallen :)

Een heerlijk gevoel om na zo'n druk jaar er lekker op uit te trekken. Het lijkt nog steeds heel onwerkelijk dat de dag is gekomen waarna we al zo lang uitkijken.
We weten nog niet waar we vannacht overnachten, maar de camping naast Joburg Airport is al geboekt voor morgen. En met de stem van Doffe Dola (tom tom) voelt Tanja zich behoorlijk overbodig, maar gaat het rijden als vanzelf. Zeker omdat de camper voor Tim hetzelfde rijdt als de mercedes bus van Tonnie van Lent de groenteboer. We verklappen nog niet welk liedje, maar het kwam voorbij op de radio en het gaf ons gelijk voldoende ideeën en vermaak voor ons volgende filmpje!

De camper is groter dan ons eigen huisje! Alles ingepakt en klaar voor vertrekOn the road met Doffe Dola

27 November 2009, 20h38

Tim en Tanja zitten heerlijk met een biertje onder een sterrenhemel voor onze veel te grote camper. We zijn net aangekomen in het plaatsje Cradock en hebben gelukkig al heel snel een camping gevonden met spa! Vanavond vroeg naar bed zodat we morgen weer vroeg op pad kunnen. Geen tijd voor de spa helaas :(

28 November 2009, 08h08

Tim en Tanja zijn alweer on the road. Hebben vannacht heerlijk geslapen in het camperke. Vanochtend lekker zitten ontbijten tussen de spelende aapjes en we hebben een hele mooie vogel gezien, de African paradise flycatcher. Een klein vogeltje met een hele lange staart. Zojuist moesten we toch even remmen en tuuten want er stak een hele familie stokstaart de weg over, zo schattig maar ook een beetje dom van ze.
Doffe Dola schat dat we vanmiddag om half 5 in Johannesburg aankomen.

29 November 2009, 12h23

Tonnie en Henriëtte zijn veilig geland! Ze hebben een vlekkeloze vlucht gehad en gelukkig voor Tim en Tanja zijn de currie en de pepernoten niet in beslag genomen :). Na een lekker bakske koffie zijn we nu onderweg naar het Mlilwane Nature Reserve in Swaziland. Hier blijven we naar genoegen voor maximaal 4 dagen. Helaas voor jullie betekent dat geen updates over onze avonturen met de krokodillen, want in Swaziland hebben we geen telefoonbereik. Even geduld dus. Pap en mam van de Ven, de schlesiser pfefferkuche hebben we al opgesmikkelt en de pim-pam-pet is ingepland in het ouderenprogramma. De rest van het koffer pakken we vanavond uit. Volgens mij zitten er nog veel meer verrassingen in :) Na lang wachten zijn we dan eindelijk begonnen aan onze welverdiende vakantie!

Map of the roadtrip with the Vinkjes Mlilwane Wildlife SanctuaryExploring nature in Mlilwane

3 December 2009, 16h02

Ons is weer terug in Suid Afrika! We hebben vier heerlijke dagen Swaziland achter de rug. De eerste twee dagen zijn we in Mlilwane Wildlife Sanctuary geweest. De eerste avond hebben we gelijk genoten van een heerlijke braai met ribkes. We waren de enige op de camping en bij iedere maaltijd kwamen de nyala's even kijken of ze ook aan konden schuiven. Helaas was Timpie erg streng en viel er bij ons niks te halen voor ze. Dag 2 hebben we een heerlijke wandeling gemaakt door het bos en langs de rivier waar we 6 meter afstand van moesten houden vanwege de krokodillen. Helaas voor jullie hebben we dus geen spannende krokodillen-avonturen meegemaakt. Wel hebben we zebra's, warthogs, impala's en heel veel mooie vogels gezien.

Uitrusten op 6 meter afstand van het water LikkewaanGenieten van de natuur en het zonnetje

Nyala komt een graantje meepikkenHard werken tijdens de vakantieNyala spot bee-eater

Onze tweede overnachtingsplaats was Hlane Royal National Park. Dit is de plek waar Tim en Tanja vorig jaar slapeloze nachten hadden van de brullende leeuwen en waar we ook nu weer gretig gebruik hebben gemaakt van het gratis braaihout. Dit houdt in 's avonds het vuur zo heet stoken dat we 's ochtends dezelfde kolen kunnen gebruiken voor het koken van het koffiewater. Samen met een gids hebben we gisterochtend om 6 uur een wandeling gemaakt door het park. Na 5 minuten kwamen de giraffen ons al tegemoet gelopen. Ze waren zo nieuwsgierig naar ons dat ze nog een tijdje achter ons aan liepen en dit gaf genoeg gelegenheid voor Tonnie om zijn nieuwe camera eens goed te gebruiken. Een eindje verderop kwamen moeder olifant met baby voor ons het pad over gestoken, zo schattig. Ook de neushoorn, de impala en de hippo hadden allemaal baby's en ondanks het beschermende gedrag van deze moeders hebben we het te voet allemaal overleefd.

Aankomst in HlaneNieuwsgierige giraffe tijdens de ochtendwandelingOp veilige afstand van moeder en dochter Rhino

Gisteravond zijn we meegeweest met de sunset drive en hebben we onze eerste leeuw gezien, met een lekker biertje erbij hebben we zo een tijdje zitten kijken naar dit mannetje met zijn prachtige zwarte manen. Het maakte een behoorlijke indruk toen hij zijn vriendjes riep aan de andere kant van het park. Het gebrul van een leeuw is op 8 kilometer afstand te horen vertelde Sibusiso, onze gids. Inmiddels hebben we dus al veel meegemaakt en het reizen in het campertje met ons vieren bevalt ook heel goed. Net heeft Tonnie en stukje links mogen rijden en dat ging erg goed. Doffe Dola begeleidt ons nou naar onze nieuwe bestemming, uMlalazi Nature Reserve, aan de kust van KwaZulu Natal. Hier verwachten we mooie wandelingen te maken door mangroven moerassen en weer veel mooie diertjes te kunnen zien.

Bacon & eggs in de morgen Koffie met wat lekkers in de middagen weer op pad!

5 December 2009, 11h04

… en ze zijn weer op pad!

Om een beetje met de thuisblijvers in Nederland mee te leven, wij hebben de afgelopen twee nachten ook regen gehad, niet in ons tentje kunnen slapen en de camper lekt een beetje waardoor ons bed boven de
cabine ook nat was, maar natte sneeuw zullen we hier nog niet zo snel verwachten.
De braai van donderdagavond hebben we in het campertje gegeten vanwege de regen en de rest van de avond hebben we filmpjes zitten kijken van Tim als baby die Tonnie had meegenomen, dat was erg grappig. Ondanks de regen 's nachts hebben we overdag zonnig weer gehad en zijn we zelfs een beetje verbrand.

Umlalazi Nature Reserve Mangroven met krokodillen?Rooi duikertje op de camping

Gisterochtend hebben we een heerlijk ontbijt op het strand gehad en daarna een lekkere strandwandeling gemaakt met de voetjes door het water. Daarna weer terug naar de camping en weer koffie gedronken. We consumeren 1 pak koffie (500g) per 3 dagen! en dat draagt bij aan een goed vakantiegevoel.  Gisteren in de namiddag zijn we weer gaan wandelen en deze keer door de mangroven. We zijn bijna vast komen te zitten in de smuts en 6 meter afstand houden van het water met krokodillen was onmogelijk. Gelukkig is alles goed gekomen, niet verdwaald en zijn we ook niet in onze tenen gebeten door de vele krabbetjes die tussen de mangroven wonen. Op de camping werden we goed vermaakt door de rond scharrelende rooi duikertjes en de spelende vervet monkeys. Hier zijn mooie video beelden van gemaakt… hihi!

Grouppic on the beachSkelpiesMa en zoon in een jolige bui

Vandaag zijn we begonnen aan een iets langere reis naar het Zuidelijke Drakensbergen. We hopen dat het weer daar minder regenachtig is en dat we mooie wandelingen kunnen maken. We wensen jullie alvast een hele fijne sinterklaas avond! Het voelt hier helemaal niet als Sinterklaas, maar het pellen van pinda's zal dat vanavond wel goedmaken :)

7 December 2009, 15h59

Hebben jullie ook zo'n fijne sinterklaas gehad met veel pepernoten, marsepein en warme chocomel? Wij zaten op sinterklaas avond midden in de mooie Drakensbergen bij het vuurtje van de braai. Sinterklaas had dit jaar speciaal voor ons de cadeautjes helemaal naar Zuid Afrika laten brengen. Zelf moest Sinterklaas natuurlijk in Nederland zijn, maar om dat goed te maken had hij heel veel zwarte pieten mee gestuurd die zelfs Zulu spraken. haha!

Actieve activiteiten bij de Sani backpackers Moeke en Tim op weg naar LesothoLandrover die ons helemaal naar boven heeft gebracht

Gisteren hebben we een super mooie dag gehad. Toen we om 7uur wakker werden was de lucht strak blauw en het zonnetje had ons al snel opgewarmd. We hadden een activiteit geboekt bij de backpackers die ons met een 4X4 over de Sani Pass bracht naar het landje Lesotho. We hadden een super enthousiaste gids die heel veel wist over de geologie en de planten en de Basotho cultuur en daarnaast was hij ook nog grappig. De hele trip heeft ontzettend mooi beeldmateriaal opgeleverd van bergen met zachte groene dekentjes en wolken als schaapjes. De trip met de oude landrover was een unieke ervaring. In vijf kilometer klommen we 900meter omhoog. Af en toe spinnende wielen en soms sloeg de motor af maar we zijn toch weer veilig thuis gekomen en hebben we 4 extra stempels in ons paspoort!

Basotho kindje in het dorp Toch wel een beetje koud boven op de bergGenieten van een mooie dag bij het vuurtje

Ondertussen zijn we alweer op weg naar Tina's toekomstige woonplaats Port Alfred. Het is een mooie route door de transkei en we hebben veel bekijks van de mensen langs de weg, ze willen allemaal wel graag met ons mee liften. Het smeren van de broodjes achterin de camper valt niet altijd even mee vanwege de potholes en bochten in de weg. Doffe Dola begeleidt ons nog steeds op weg, maar we hebben inmiddels ervaren dat ze af en toe graag grapjes met ons uithaalt. Ze wil ons op de snelweg laten afslaan in een bos of ze stuurt ons naar omwegen met doodlopende straatjes. Sindsdien heet ze dus 'Truus' of 'tuthola' en controleren we haar extra goed.. haha.

Vanavond kookt Tonnie, dat wil zeggen we gaan lekker uit eten! En morgen komen we dan eindelijk aan in Port Elizabeth en kunnen we trots ons huisje laten zien :)

8 December 2009, 17h22

Joepie! Tonnie en Henriëtte vinden ons huisje heel erg mooi en ze zijn er zelfs over aan het denken om het huisje naast ons te kopen.. haha!

Willows Caravan park in hartje Port Alfred Kowie rivier in Port AlfredHet busje van Stenden waarmee Tina volgend jaar van het vliegveld gehaald wordt

Vanochtend zijn we in Port Alfred op zoek gegaan naar het gebouw van Stenden South Africa. Het gebouw ligt prachtig op een berg in het midden van het stadje, met uitzicht op de oceaan. Overigens is het maar vijf minuutjes lopen naar het strand, dus we hebben een goede indruk van waar Tina volgend jaar haar tijd mag doorbrengen.

14 December 2009, 17h08

Afgelopen weekend hebben we een hele mooie reis gemaakt naar Indwe, een dorpje ten zuiden van de Drakensbergen.

Op weg naar Indwe komen we door Dordrecht Mooie opnames maken van de natuur bij IndweHet opruimen van de rivier door Dewald en Tim

De vrolijke reizigers Rioolratjes spelen verstoppertjeKoffie drinken met Koosie

De ouders van Jean, een vriend van ons, hebben een boerderij midden in de bergen, en wij waren uitgenodigd om daar een weekendje door te brengen. Samen met de ouders van Jean, Jean zelf, Dewald en wij vieren hebben we een mooie trip gemaakt met de bakkie over de 'Otto du Plessis' Pass.

Donkeys in the field Achterin de bakkie over de pasUitzicht vanaf de Otto du Plessis pass

Koosie en Misha op de Quad TnT op de quaden toen was er weer een kaartje vol...(32gb)

We hebben een hike gemaakt naar 40.000 jaar oude rotstekeningen van de Koi San en 's avonds hebben we natuurlijk in Zuid Afrikaanse stijl gebraaid met een overload aan lamb chopsticks en wors. Het was een heerlijk weekend waarbij we weer ongelooflijk van de natuur hebben kunnen genieten.

Hoe langer je kijkt hoe meer je ziet 40.000 jaar oude bokkies op de rotswandOnwerkelijk en mooi

Braaibrooitjies in overvloed Lekker op de braaien ook voldoende choppies

Inmiddels al heel veel avonturen beleefd, genieten we nou van de rust in ons tuintje in Port Elizabeth. Vandaag zijn we even naar de universiteit geweest om trots onze werkplekken te laten zien. Daarna hebben we tijdens een korte wandeling de springbokjes gevonden in het natuurreservaat en voor de rest van de dag hebben we nog een strandwandeling en een braai gepland. Wat hebben we het toch druk!

Voor de resterende tijd hebben we nog een aantal wensen op het programma staan. Zo moeten we zeker nog naar Addo Elephant Park, naar het sushi restaurant, we willen nog met de boot de oceaan op in Tsitsikamma en we moeten ook nog de zelfgemaakte bitterballen van Tim eten.

Het valt niet mee om op vakantie te zijn…

1,976 Comments to “Vinkjes exploring South Africa”

1. Familie van Welie says:

Hallo Tim en Tanja,

mooi verslag van een prachtige reis van jullie en Tonnie en Henriëtte. Volgens Henriëtte was de reis nog tekort! Dit geeft aan dat jullie het goed gemaakt hebben.
    We wensen jullie een fijne jaarwisseling toe en een voorspoedig 2010!!
    Groeten van Herman,Astrid, Lotte, Ton, Willem, Lieke en Noortje.

p.s., stuur jullie email adres nog eens een keer.

2. Haa-die-looo!!
    Ik heb met veel plezier de website bekeken en alle avonturen gelezen. Super!!! Erg leuk om te lezen + kijken.
    Suid Afrika staat ook nog steeds op mijn verlanglijstje ……..
    Tot binnenkort in NL. Ben benieuwd naar jullie verhalen + foto’s/filmpjes.
    Groetje Noortje

3. Debby says:

He Lieve mensen,
    Jullie laatste dag breekt aan. Wat hebben jullie een mooie foto’s gemaakt van de vakantie en wat is het toch snel gegaan zeg.
    Hoe was jullie laatste week? Wat zullen jullie genoten hebben van elkaar, van de natuur, cultuur en bijbehorende oudheden. Ik sprak Annet nog bij Sylvia; ze zag er goed uit en vermaakt zich prima! Een hele goede reis woensdag! Ben ook benieuwd naar jullie verhalen…leuk vooruitzicht! Groeten en liefs van Debby en de rest

4. Anneke says:

Hoi Tim, Tanja, Henriette en Tonnie,

Ik heb van Tina vernomen dat er weer een nieuw stukje op de site stond. Ben vanavond (zaterdag) bij Simone en Ellen en heb alle foto’s en verhaaltjes gekeken en gelezen en gezien dat jullie het uitstekend naar jullie zin hebben. Het is daar mooier weer als hier, want hier vriest het 12 graden. Ik hoor nog wel van jullie, maar wens jullie vast een goede reis terug. Voor Tim en Tanja, Henriette en Tonnie, een dikke knuffel en tot spoedig ziens!
    Groetjes, Anneke.

5. Rick(Y) says:

Hier wordt het de komende nachten -11 graden……..
    Brrrr, hebben jullie ook sneeuw?

X ;-)

6. marrie says:

henriette en tonnie
    wat hebben jullie al veel meegemaakt, hier vriest het. en mooie foto’s. benieuwd wat je allemaal te vertellen hebt.
    knuffel van berend en marrie en een poot van sira

7. Hannes says:

Hej vinkjes…aka familie drie-kwartbroek ;-),

Wat een mooi verslag en wat een hoop dingen doen jullie. Jullie hebben het ook zo verdiend om te genieten daar in het mooie zuid-afrika. Maak er nog een mooie tijd van!

Heel veel knuffels vanuit Tilburg!
    Liefs Hanneke

8. Tessa says:

Erg leuk weer om te lezen! Jullie hebben een mooie Road Trip gemaakt! Volens mij komen jullie nooit meer terug jullie zijn al halve zuid-Afrikanen ;)

Veel plezier en fijne dagen

gr Tessa

9. anita says:

Hallo vakantiegangers.
    Net jullie mooie verhalen gelezen. Wat genieten of niet? Een prachtig land! Nog maar een klein weekje te gaan. Wat gaat de tijd snel. Nou, nog véél plezier met z’n allen.
    Trek maar een extra trui aan als je terug komt want hier is het bést wel koud…..
    Groetjes

10. Kimmetje says:

Heej Timpie, Tan en pa en ma Vink,

Zo te zien er te lezen hebben jullie een heerlijke vakantie met zn vieren, heb genoten van jullie verhaal!
    Het is me nu iig duidelijk waarom sinterklaas geen tijd had om bij ons lang te komen…hopelijk brengt de kerstman wat meer tijd door in Vught:p

Geniet er nog van jullie welverdiende vakantie!

Dikke knuffel van mij

11. Dewald says:

Halo mense
    Ek raak skoon jaloers as ek na al julle fotos kyk. Wens en kon saam gegaan het, gelukkig kon ek darm die naweek saam met julle spandeer. Ek glo dat ons ook nog saam op n reis sal gaan, een of ander tyd. Was so lekker om Tim se ouers better te leer ken. Julle almal is wonderlike mense.